Miért érdemes télen is rendszeresen használni a légkondicionáló berendezést?


A hideg évszakban fokozottan figyeljünk magunk és autónk karosszériájának védelmére!


Télen a rosszabb látási viszonyok gyakran okoznak fennakadást a közlekedésben. A síkos, havas, jeges utak mellett ez a másik olyan tényező, amely megnöveli a balesetek esélyét. Nagy problémát tud okozni, hogy hamar bepárásodik a szélvédő és az ablaküvegek, és ez nehézzé teszi a tájékozódást. Gyakran köt ki a gépkocsi a karosszéria műhelyben azért, mert a vezető nem látott ki megfelelően a párás szélvédőn. Ezek a helyzetek nagyrészt megelőzhetőek.


Használja a légkondicionálót télen is!


A ma használt gépkocsik nagy része el van látva kézi vezérlésű vagy automata klímaberendezéssel. Nyári melegben a komfortos közlekedéshez szinte elengedhetetlen a használata. Ne felejtkezzünk el róla azonban akkor sem, amikor nincs melegünk. Vagy akár vacogunk a hidegtől. Sokat segíthet ugyanis abban, hogy a jól lássunk vezetés közben.


Figyeljünk a klímaberendezés szakszerű karbantartására! 


A szerkezetben található pollenszűrőt gyakran kell cserélni. Városi környezetben legalább évente egyszer. Ennyi idő alatt ugyanis elkoszolódik, és már nem szűri meg a virágok pollenjét és a szálló port, amit a közlekedés, az ipar, és a fűtési szezon gerjeszt. Ebben az esetben a klíma légszállítási mennyisége leesik, működése elégtelenné válik, rosszabb esetben használata veszélyeztetheti az egészségünket is. 


A töltetgázt és ezzel a kenőanyagot is cserélni kell, ha nem is ilyen gyakran. Négy-öt évente szánjunk erre is némi időt, pénzt, és energiát.


Miért kell bekapcsolni a klímát télen is?


Ugyanis rendszeresen át kell járatni. Télen is. A készülékben két gázkör található, egy kis és egy nagy nyomású; illetve különféle kenőanyagok vannak feloldva és elnyeletve a gázelegyben, amik a felületek kenését szolgálják. Ha a keringettetés nem rendszeres, a tömítések és gumirészek kiszáradnak, porózussá válnak. Ekkor pedig idővel áteresztik a gázt, és az lassan elillan a rendszerből. A hűtőhatás gyengül, majd pedig megszűnik.


Ha novemberben elfelejtkezünk róla, akkor bizony előfordulhat, hogy a melegedő májusi napokon nem tudjuk lehűteni autónkat. Szembesülünk azzal, hogy a „légkondi” nem működik.


Párátlanítsa szélvédőjét klímázással!


Mindenkinek problémát jelenthet, hogy hideg időben rendszeresen bepárásodik a szélvédő. Ez gyorsan és hatékonyan megoldható, ha bevetjük a nyáron csupán a kényelmünket szolgáló légkondicionálót. Nemcsak le tudjuk vele fújatni a párát. Az összes ablakfelületet szárazon tudjuk tartani folyamatos, vagy időszakos használatával.


Miért párásodnak be az autó üvegfelületei hideg időben?


Amikor lehűl a levegő, emelkedik a relatív páratartalom, és a nedvesség kicsapódik a leghidegebb felületekre. Esetünkben az üvegre is, ami a legkevésbé hőszigetelt terület. Két módon lehet eltüntetni a párát: ha melegítjük az ablakot, és/vagy csökkentjük a páratartalmat. Előbbit a fűtéssel, utóbbit a légkondicionálóval tudjuk elérni. A kettő együttes használata a leghatékonyabb.


Amire érdemes figyelni:



  1. Az autó indítása után kapcsoljuk be a légkondicionálót, fújását irányítsuk az ablakra! Ez felszárítja a lecsapódott nedvességet.

  2. Ilyenkor még hideg a motor. Ne állítsuk maximális fokozatra a ventilátort!

  3. Ha már bemelegedett a motor, feljebb kapcsolhatjuk a szellőztetést.

  4. Esős, ködös, párás időben érdemes folyamatosan bekapcsolva hagyni a légkondit.

  5. Ilyenkor nem árt a kinti levegőt egész idő alatt beengedni. Semmi esetre sem kapcsoljuk be a belső levegő-keringetést! (Főleg akkor ne, ha többen tartózkodnak az autóban!)

  6. Ne úgy állítsuk le az autót hosszabb út után úgy, hogy megy a klíma. Megérkezés előtt legalább fél órával kapcsoljuk ki, és csak a meleg levegőt fújassuk. Ennyi kell ugyanis a légkondinak, hogy kiszáradjon a belső légvezető csatornában. Ellenkező esetben megtelepedhetnek benne baktériumok, gombák, és a következő használatkor szétfújják azokat az utastérben - ami az egészségre is káros lehet.


Mi a teendő, ha még mindig nem látunk ki rendesen?


Amennyiben ennek ellenére sem tudjuk párátlanítani a szélvédőt, érdemes gyanakodnunk. Főleg abban az esetben, ha beszálláskor, hideg időben párás az ablak belülről, vagy ha menet közben is folyamatosan az, pedig nem ülünk sokan a gépkocsiban, tehát nem tudjuk belehelni a légteret. Ekkor valószínűleg beázással van dolgunk. Érdemes felkeresni a karosszéria lakatos műhelyt. Szakemberek megtalálják a probléma forrását, és orvosolni is tudják azt.


Ha mégsem derül fény beázásra, és a probléma továbbra is fennáll, elképzelhető a fűtőradiátor vagy csővezetékeinek szivárgása. Ebben az esetben az autó hűtővíz-szintje apadásnak indul, és enyhe, vagy akár erősebb fagyálló szag terjeng az utastérben.


A beázásról korábban már írtunk, itt olvashat róla: http://balatonikft.hu/blog-rovat/124-hideg-kod-esok-es-zuzmara-onnek-is-a-karosszeria-beazasaval-kezdodott-az-idei-osz