Beázás

A gépkocsi karosszériájának beázásával kapcsolatos javítások kényes műveletek. Nem csoda, hogy a legtöbb karosszéria műhely nem szívesen, vagy egyáltalán nem óhajt vele foglalkozni, mert igen időrabló, sziszifuszi munka, sok próbát, türelmet, sőt: kreativitás igényel. Az is tény, hogy nem lehet egységes munkafolyamatokról beszélni, előre nem tervezhető, hiszen nem csak típusonként, de esetenként is eltérnek a problémák. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a hiba sikeres feltárása sikerrel is kecsegtet a végeredmény tekintetében...


Vannak különösen bonyolult helyzetek


A karosszéria műhelynek feladják a leckét a nyitható tetős gépkocsik. Közülük is különösen érzékenyek ebből a szempontból azok, amelyek lamellás üvegtetővel rendelkeznek. Ez ugyanis akkor, ha a gépkocsi elér egy bizonyos kort, és a sok használat miatt beázás történik, sajnos általában nem javítható. Egy új tetőszerkezet pedig irreálisan nagy kiadást jelent, összevetve magának az autónak az értékével.


A másik nehezen helyrehozható típus a nyitható vászon-, vagy keménytetővel ellátott jármű. Ezekben az esetekben gyakran a gyári tömítések elöregedésének cseréjéhez a nyitó mechanikai szerkezetet is meg kell bontani. Itt azonban érdemes olyan szakember segítségét igénybe venni, aki speciálisan ennek a típusnak az ismerője. Neki ugyanis valószínűleg fele annyi ideig fog tartani ez a művelet.


Előre nem látható problémák


Karosszéria műhelyünkben gyakran szembesülünk azzal, hogy a beázási problémák miatt hozzánk került járművek egy része a hiba feltárása és elhárítása után is szivárgást mutat. Más pontokon, néha kisebb, néha nagyobb mértékben, de a beázás megmarad.


Hiába találtuk meg végre a behatolás helyét, majd a hárítottuk el a problémát és száradt meg a tömítőanyag, amikor locsolással próbát teszünk, egy másik helyen jön elő a gond. Ami még kellemetlenebb, ha az ügyfél tapasztalja ezt meg a következő felhőszakadáskor. Hiába tesszük tehát a dolgunkat a lehető legkörültekintőbben, sajnos a valódi próba a természet égi áldása. Ezt semmiféle „próba-öntözés” nem tudja helyettesíteni egy karosszéria műhely lehetőségei között. Ilyenkor kissé kínos magyarázkodásnak tűnhet kommunikációnk, de általában soron kívül újravizsgáljuk az így visszakerült járművet, ez azonban a megrendelő szempontjából is türelmet igényel.


Ha az eredeti probléma helyén tapasztalható a beázás, azt természetesen garanciában számoljuk el. Az ügyfélnek csak abban az esetben szükséges az anyagdíjat megfizetni, ha a javítás érdekében egy ekkor megtalált, korábban már tönkrement vagy elöregedett, illetve elhasználódott tömítést, párazárót, vagy egyéb anyagot szükséges vásárolnunk. További munkadíj ebben az esetben már nem kerül felszámításra. Ha azonban máshol is találunk ekkor behatolásra utaló nyomokat, annak elhárítását természetesen felszámítjuk.


Apropó: a munkadíj!


Az ilyen és hasonló jellegű problémák elhárításakor karosszéria műhelyünkben az aktuális vállalási óradíjjal számolva érdemes kalkulálni. Tehát: ha egy órát vesz igénybe a művelet, akkor egy óra fizetendő, ha kettőt, akkor kettő, ha hatot, akkor hat.


Azt, hogy mennyi ideig fog tartani a munka, előre nem lehetséges sajnos megmondani. Itt ugyanis a karosszéria műhelyben dolgozók munkaidejét, tapasztalatait és szaktudását értékesítjük, nem egy konkrét feladat előre meghatározható idejét vesszük alapul. Például: ha két ember két órai munkája szükséges a javításhoz, az természetesen négy órának számít.


Erre az árra általában 15%-os anyagfelhasználási díj (tömítők, ragasztók, patentek) kerül felszámításra, a nettó hatvanezer forintot meghaladó tétel esetében ez azonban már csak 10%.


Mennyi munkaidőt jelent ez a gyakorlatban? Azaz: Mennyi lesz az „annyi”?



  • Gyakran csak egy alapos tisztításra van szükség. Ha eldugultak az esővíz-kivezető nyílások, de kívülről átjárhatókká tehetők, akkor a próbákkal együtt 1,5-3 órán belül meg szokott oldódni a probléma.

  • Ha ezek eldugulása oly mértékű, vagy olyan jellegű, hogy nagyobb megbontást is igényelnek, akkor akár kétszer, vagy többször annyi ideig tarthatnak a munkálatok.

  • Amennyiben ezek rendbetétele közben kiderül, hogy máshol is probléma van, az további egy-két órás feladatot jelent általában.

  • Emellett vannak azok az esetek, amikor kényes helyen történik a beázás. Ilyenkor akár a szélvédőüveget is ki kell emelni a járműből, majd visszahelyezni a probléma megoldása után. Ennek időtartalma általában 2 óra. A visszaragasztáshoz azonban ragasztó szett is szükséges, és ami a legfontosabb: az esetek nagyjából felében az üveg nem „éli túl” a műveletet. Bereped, tehát ki kell cserélni, adott esetben a körülötte lévő gumikerettel együtt. Sajnos ezt nem lehet előre látni, így bele kell kalkulálni, hogy előfordulhat. Azt ugyanis, hogy az üveg milyen állapotban van, nem mindig lehet ránézésre megállapítani. A felületén lehetnek szemmel még alig látható, miniatűr kráterek, melyeket különféle apró tárgyak nagy sebességű felverődése okoz menet közben. Az üveg használati értékét ugyan ezek nem befolyásolják, de egy nagyobb presszúrát már nem bír ki miattuk. 

  • Ezen a téren az eddigi legnagyobb munkánkat jelentette, amikor egy Golf szélvédőjét és műszerfalát is ki kellett emelni a probléma elhárításához. Ez akkor bő két napos művelet volt, amit egy korábbi, nem túl szakszerű javítás eredményezett.

  • Karosszéria műhelyünk tapasztalatai alapján tehát kijelenthetjük: a komplett javítás általánosságban 3-5 órát vesz igénybe, nem többet. (Sőt, volt olyan is, amikor alig fél óra alatt elkészült a jármű.)


A karosszéria javítása nem otthoni barkácsolás!


Szeretnénk még megemlíteni azt, ami sajnos egyre inkább elterjedőben van. Ez pedig a házi, szakértelem, tapasztalat és megfelelő szerszámok nélküli hibaelhárítási kísérlet!


Ez az, ami igazán meg tudja nehezíteni a dolgunkat.



  • A gépkocsi-tulajdonosok sok esetben építőipari anyagokkal - melyek autókhoz nem alkalmasak, de esetleg olcsóbbak - kenik össze autójuk feltételezett problémás helyeit. Ezek eltávolítása eleve több órás munka is lehet.

  • A másik „kedvencünk”, amikor meglehetősen nagy nyomású levegővel megpróbálják átfúvatni a tolótetők vízkivezető csöveit. Ebben az esetben az eldugult részek miatt a túlnyomás néha egyszerűen lelöki a csonkokról a csövet. Sőt, rosszabb esetben eltöri vagy elszakítja. Ekkor pedig az esővíz már akadálytalanul hatolhat be a kárpitozás mögé, itt pedig meglehetősen drága elektromos modulokat is veszélyeztethet.


Legfontosabb kérésünk


A végén mindenképpen szeretném kiemelni: ha karosszéria műhelyünkbe hozza gépkocsiját, kérjük, minden Ön által ismert információt osszon meg velünk a problémát illetően! Sajnos a hibaelhárítás idejét nagyon meghosszabbíthatja, ha nem gondolja át, melyek azok a fontos információk, amiket a karosszéria lakatosnak mindenképpen érdemes elmesélni a javítás megkezdése előtt.  


Olyan információkra gondolunk itt, amit a kívülálló személy gyakran nem tart fontosnak megemlíteni – pedig a karosszérialakatos számára nélkülözhetetlenek.



  • Ilyen például az, hogy amikor a beázást tapasztalják, az autó ferdén szokott parkolni. (Garázsfeljárón, padkán, dombon) Ilyen esetben mi is igyekszünk a karosszéria műhelyben ilyen körülményeket létrehozva lepróbálni.

  • Másik eset, ha a motor hűtőrendszere néha mondjuk utántöltést igényel. Ezekben az esetekben ugyanis elképzelhető, hogy a fűtéscsövek szivárognak, esetleg a fűtésradiátor. Ez pedig inkább autószerelői, mint karosszérialakatos munka.

  • Azt is érdemes elmesélni, ha a hátsó szélvédő mosóberendezése nem juttat kellő mennyiségben folyadékot a hátsó szélvédőre. Ennek oka az lehet, hogy az utastéren átvezetett cső eldurrant vagy megtört valamikor. Így, amikor a hátsó szélvédőmosót használjuk, ott bejut a folyadék az utastérbe…